Vakantieweer - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Saskia Cate - WaarBenJij.nu Vakantieweer - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Saskia Cate - WaarBenJij.nu

Vakantieweer

Door: Saskia ten Cate

Blijf op de hoogte en volg Saskia

20 Juli 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Als er iets is waar we in Nederland aan gewend zijn is het wel regen. Het gaat zelfs zover dat wij als kikkerland gespecialiseerd zijn in watermanagement. Daarom zoeken we voor onze vakantie toch vaak voor plekken met een ‘goed weer’ ofwel ‘veel zon’ garantie. Persoonlijk ben ik daar ook erg van. Een vakantie in eigen land is voor mij dan ook een definitieve ‘no go’, want welke garantie geeft het Nederlandse weer, sterker nog de Nederlandse weersvoorspelling? Precies, geen enkele!
De afgelopen jaren dus gewoon lekker bakken in Frankrijk, Turkije, Italië en Griekenland. Een koffer vol met hemdjes, korte broeken, flodder jurkjes en teenslippers.
Diezelfde koffer neem ik dit jaar mee naar Maleisië, de tropen…BIG MISTAKE!
Ondanks dat de hitte de kofferinhoud eer aan doet zijn de tropische regenbuien die ons dagelijks treffen en de opkomende jungletrip spelbrekers. Lange broeken, lange mouwen, sokken en dichte schoenen zijn een must om ons te beschermen tegen muggen, teken en bloedzuigers. Maar dan wel in een koele versie want jogging- of spijkerbroek en sweater zijn gewoon veel te warm.
De tropische regens…daar is niks tegen opgewassen. Bij aanhoudende buien druipen de locals af (gelukkig) op teenslippers maar wel met grote plastic regenjassen aan. Hun marktwaar in allerijl bij elkaar geraapt en in een soort plastic trolley op wielen voor zich uitduwend door de straten van China Town. De straten kunnen het water niet aan en als snel banen auto’s zich door een centimeter diepe laag water. De paraplu verkopers doen goede zaken. Alhoewel tegen deze waterkracht is geen enkel exemplaar echt is opgewassen. Rugzaktoeristen verplaatsen zich van luifel naar luifel en geven het droog houden van de rugzak prioriteit boven zelf droog blijven. En ik? Met mijn koffer vol hemdjes, korte broeken en flodderjurkjes aanschouw dit leven op straat tijdens een ruim 2 uur durende tropische regenbui van achter mijn hotelkamerraam…wachtend tot het weer droog wordt en dan toch nog maar een paraplu kopen.